Niedobór witaminy B12 wśród osób stosujących dietę wegetariańską jest bardzo powszechny. Symptomy niedoboru mogą być łagodne (np. brak energii, dokoncentracja), więc osoby z niedoborem mogą ich nawet niedostrzegać. Mogą być też ukryte (np. obniżona gęstość kości, zaburzenia słuchu), jak również bardzo poważne (np. poronienia, wrodzone wady u noworodka, demencja, paraliż, padaczka, itd.).

W tym tygodniu rozmawiałem z młodym meżczyzną w wieku 40. lat, który niedawno stracił funkcjonalność w kończynach. Pewnego dnia obudził się i zwyczajnie nie mógł wstać, czuł się jak sparaliżowany. Osobie tej postawiono diagnozę niedoboru witaminy B12.

Niedobór ten był skutkiem stosowania przez okres 9 lat diety wegańskiej bez suplementacji witaminy B12. Brak spożycia witaminy B12, która nie występuje w produktach roślinnych, doprowadził u tej osoby do powstania różnego rodzaju symptomów, w tym symptomów neurologicznych. Po około jednym miesiącu terapii, która polegała na otrzymywaniu serii zastrzyków z witamina B12 i przyjmowaniu jej w suplementach o dawce 5000 mcg, a także wprowadzeniu do diety niewielkiej ilości mięsa, ryb i jaj, nastąpiła nieznaczna poprawa stanu zdrowia. Niektóre symptomy niedoboru witaminy B12, w tym zmęczenie i brak koncentracji, po zastosowaniu suplementu minęły od ręki. Niestety z problemami neurologicznymi można się borykać nawet przez długie lata.  
 
Wyżej wspomniany przypadek jest przykładem konsekwencji, jakie mogą wyniknąć wśród osób, które pragną prowadzić zdrowy tryb życia, a które albo z niewiedzy, albo ze zwyczajnego zaniedbania lub z militarnego uprzedzenia do przyjmowania suplementów witaminy B12, nie dostarczą tej witaminy w diecie. Każdej osobie stosującej dietę wegetariańską, niezależnie od jej rodzaju, polecam zbadanie poziomu tej witaminy. Takie badanie w Polsce kosztuje około od 20 do 45 zł, w zależności od laboratorium. W przypadku gdy poziom w surowicy jest niższy niż 400 pg/ml, osoba powinna pomyśleć o suplementacji. W przypadku osób z poziomem niższym niż 250 pg/ml, suplementacja jest niezbędna. Szczególnie osoby starsze, a także kobiety w ciąży i karmiące piersią narażone są na ryzyko niedoboru B12. Problem jest zbyt poważny, żeby go zbagatelizować.
 

Dr Roman Pawlak; Ph.D, RD.
Associate Professor of Nutrition 
East Carolina University

źródło:http://blog.siegnijpozdrowie.org/2014/06/witamina-b12-zdrowie.html

  • Prev
  • Współpraca
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top

Strona korzysta z plików cookies w celu lepszej relizacji usługi zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich wykorzystywanie. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą politykę prywatności.

Kliknij OK aby zamknąć popup