Nasiona chia praktycznie nie mają smaku, dlatego można śmiało dodawać je do codziennych posiłków na słodko i wytrawnych, dostarczając w ten sposób organizmowi wielu składników odżywczych. Co więcej, charakteryzują się łatwą przyswajalnością i – w przeciwieństwie do nasion lnu – nie trzeba mielić ich przed spożyciem. Zawarty w nich olej – przechowywany w temperaturze pokojowej, a nawet poddany bezpośredniemu oddziaływaniu słońca – nie jełczeje dzięki dużej ilości aktyoksydantów. Tym też różni się od olejów występujących w siemieniu lnianym czy innych rodzajach nasion i orzechów. Zaleca się przechowywanie nasion chia w szczelnie zamykanym pojemniku, w chłodnym i suchym miejscu. Ich przydatność do spożycia wynosi mniej więcej dwa lata od zakupu.

Włączanie nasion chia do codziennej diety jest zaskakująco proste. Można jeść je na surowo, dodawać do soków lub innych napojów, a także do koktajli. Niektórzy posypują nimi płatki śniadaniowe, owsiankę lub potrawy przyrządzane na bazie kasz, ryżu albo makaronu.

Łatwo je wykiełkować – a warto wiedzieć, że podobnie jak w przypadku innych nasion kiełkowanie zwiększa ich wartość odżywczą. Poza tym kiełki stanowią pyszny dodatek do kanapek i sałatek.

Całe nasiona chia lub przyrządzony z nich żel można wykorzystać do zagęszczania zup, gulaszów i sosów. Niektórzy zastępują nimi częściowo lub w całości – olej dodawany zwykle do dressingów i stosowany w innych przepisach.

Żel z nasion chia wykazuje właściwości wiążące przy przygotowywaniu burgerów wegetariańskich i bezmięsnych klopsów. Poza tym świetnie zastępuje jaja, zwykle stosowane w wypiekach i deserach. Całe nasiona chia można także dodawać do mąki pszennej lub gruboziarnistej razowej, używanej do wypieków, przyrządzania burgerów wegetariańskich czy innych potraw.

  1. Odżywcza wartość 100 g nasion chia w porównaniu do pojedynczych porcji innych produktów 

  2. Żel z nasion chia

    Niezwykle prosty w przygotowaniu żel z nasion chia właściwie nie ma smaku, ale mimo to zawiera w sobie ogromny ładunek odżywczy. Ta gęsta substancja może być stosowana na nieskończenie wiele sposobów: zastępować jaja, olej lub margarynę, a także działać jako zagęszczacz wyrobów piekarniczych, napojów, sosów, dresingów do sałatek i zup. Można go dodawać zarówno do słodkich, jak i pikantnych potraw.

     3/4 szklanki wody

    4 łyżeczki nasion chia

    W małej misce zmieszaj wodę i nasiona chia do połączenia składników. Odstaw na 15 minut, aby masa zgęstniała. Po tym czasie wy- mieszaj ją ponownie, aby rozbić grudki nasion chia. Przelej do szklanego słoika ze szczelną pokrywką lub do szczelnie zamykanego po- jemnika i włóż do lodówki. Żel z nasion chia można przechowywać przez 2 tygodnie.

    Ilość: 3/4 szklanki

  • Prev
  • Współpraca
Warning: include_once(/www/portalzdrowie2/templates/sj_health/includes/bottom.php): failed to open stream: No such file or directory in /www/portalzdrowie2/templates/sj_health/index.php on line 169 Warning: include_once(): Failed opening '/www/portalzdrowie2/templates/sj_health/includes/bottom.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/pear') in /www/portalzdrowie2/templates/sj_health/index.php on line 169

Strona korzysta z plików cookies w celu lepszej relizacji usługi zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na ich wykorzystywanie. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą politykę prywatności.

Kliknij OK aby zamknąć popup